F ∞ Teen☆Finite

saya nak jadi baik?!

Aug 18, 2011 | Thursday, August 18, 2011 | 0 comments





"macam mana nak jadi baik?"

well, tu adalah soalan dari sedara saya. entahlaaaa, tiba-tiba pulak dia tanya kat saya soalan macam tuhh. mula-mula tuhhh rasa pelik juga laaaa. sebab tak terjangka pula soalan mcm nie yang kena tanya. masa tuhh saya tengah tengok juvana kat tv3 semalam. 

apa nak jawab yerk? saya jadi clueless pulak. nak kata saya nie baik, takde laaaa baik mana pun. tapi, nak kata saya nie jahat, tak pulak. so, kat tengah-tengahlaaa. tapi, nak jawab soalan nie saya tak tahu nak kata apa. baik nie bagi saya terlalu subjektif maksudnya. so, ada pilihan jawapan ABCD ker?  *otak jadi blank*

macam mana nak jadi baik?
A. tak buat benda jahat seperti mencuri, menipu, dan lain-lain
B. sentiasa dengar cakap mak bapa
C. tak keluar malam, tak merayau ke hulur ke hilir tanpa arah tujuan
D. semua di atas betul

dalam tengah fikir-fikir nak bagi jawapan apa kat saya saya tuhh, saya teringat pula kat novel Versus, karya Hlovate. yes, penulis novel kegemaran saya!! oke dahhh dapat jawapannya! dalam novel Versus nie, ada diceritakan macam mana nak jadi baik. well, mula-mula tu kena la definisikan baik tu apa? Baik tu ialah sesiapa yg beriman dengan Allah. Beriman dengan Allah apabila kita buat semua benda yang Allah suruh dan tinggalkan benda yg dia larang, tu baru namanya 'baik'. dalam erti kata lain, amar makruf nahi mungkar.

:: angle and devil ::

so, saya pun selongkar la rak buku saya. nasib baik jumpa juga novel Versus nie. jadi, saya bagilah sedara saya baca novel Versus tu dengan harapan yg saya saya tuhh dapat faham dengan persoalan dia tadi tuhh macam mana nak jadi baik. ^^

p/s: seriously, banyak input yg berguna bila baca Versus nie dan boleh buat kita untuk berfikir dan menilai semula gaya hidup dan cara pemikiran kita selama ini sama ada berlandaskan syariat Islam ataupun tak. ^^


Older Post -- Newer Post

Teen★Finite
About LINKY Stuff ENTRY

Hello , anyonghaseyo . My name Arina . Im 4teen years young . Want to know me closely? follow me :)